Torsdag d. 08/02 kl. 20:00 viser vi:

Night Terrors Film Festival 2018

190 min.

Kurator og vært: Kim Sønderholm

19 genre-shorts fra hele verden - samlet spilletid ca. 190 min. inklusive en lille pause ca. midtvejs.

For tredje år i træk kickstarter vi kælderåret med Night Terrors Film Festival - en kvalitetskavalkade af genre-kort lm fra hele verden. I både 2016 og 2017 var der fuldt hus, totalt proppet og alt udsolgt, så du skal nok sikre dig en plads forrest i køen, hvis du vil være sikker på at komme ind…

Denne gang skal vi se 19 nye bud på genre-shorts, nøje udvalgt blandt de mange indsendte. Filmene kommer fra hele verden - Canada, USA, England, Norge, Spanien, Frankrig, Belgien og Albanien, og niveauet er som de tidligere år højt!

Også i år vil der blive kåret en publikumsfavorit - så kom og vær med til at kåre vinderen!

Tjek facebook-begivenheden for detaljer og spilleliste!

Se event på Facebook

Torsdag d. 15/02 kl. 20:00 viser vi:

I Am Not A Serial Killer

Billy O'Brian Irland, England, USA 2016 104 min.

John er en misforstået teenager med en mild fascination af seriemordere, selvmord og død. Det kommer sig måske af, at hans familie har den lokale bedemandsforretning, hvor han giver en hjælpende hånd. Måske er han sociopat, måske ikke? Hans handlinger og hans ord hænger i hvert fald ikke helt sammen.

Da der sker en række mord i den lille by, må John bare efterforske dem med fare for at blotte sin egen mørke side. For han er måske i virkeligheden farligere, end den seriemorder, han jager!

Det er en overraskende original og atmosfærisk gyser med kulsort humor og troværdige karakterer. En af dem er i skikkelse af Christopher Lloyd (Tilbage til fremtiden), som nok skal få de små nakkehår til at rejse sig.

Torsdag d. 22/02 kl. 20:00 viser vi:

Nochnoy Dozor

Timur Bekmambetov Rusland 2004 114 min.

Russisk bulder- og brag-sci drama! Kampen mellem det gode og det onde, lyset og mørket har som bekendt raset i århundreder.

De hemmelige medlemmer af Nattevægterne har dannet en overnaturlig politistyrke, som beskytter os mod De Mørke, altså vampyrer, hekse, trolde og den slags, der vil os det ondt om natten. De Mørke har så på deres side dannet en styrke, som beskytter dem om dagen!

Nå, men menneskehedens skæbne afhænger af denne delikate balance mellem det gode og det onde. Det er blevet forudsagt i middelalderlige profetier, at der en dag vil komme en tredie magt, Den Store, som vil gøre en ende på den evindelige kamp mellem det gode og det onde. Den dag er nu kommet i Moskva! Men hvilken side vil Den Store vælge?

Filmen var en af de dyreste russiske film nogensinde, og på hjemmebanen fik den en fantastisk modtagelse. Den er fyldt med forbløffende visuelle effekter, der ikke står tilbage for Hollywoods største produktioner, samtidig med at den tager sine karakterer alvorligt og tilføjer noget umiskendeligt russisk til det hele!

Det er første film i en trilogi. Lad os afgøre, om vi skal se de øvrige.

Torsdag d. 01/03 kl. 20:00 viser vi:

The Editor

Adam Brooks, Matthew Kennedy Canada 2014 95 min.

Ray Cisco var engang verdens bedste filmklipper, men efter en ulykke har han nu fire træfingre på den ene hånd. Det har betydet et gevaldigt dyk i kvaliteten af han arbejde, og han må nu klippe underlødige exploitation og trash film for at få råd til huslejen.

Ikke nok med, at ulykken betød, at han mistede sin berømmelse, prestige og stjerneindtægt - den betød også, at hans labre kone gik fra ham. Han er altså rimeligt meget i kulkælderen og ustabil, og da en skuespiller fra den trash film, som han er ved at klippe bliver myrdet, er han lynhurtigt politiets hovedmistænkte. Nu begynder de blodige lig at hobe sig op i og omkring det filmstudie, hvor han arbejder, og hvis han ikke skal ind og ruske tremmer med sine træfingre, må han bevise sin uskyld.

Men spørgsmålet er, om han overhovedet er uskyldig – eller om politiet har ret i deres mistanke? The Editor er en stilistisk ot og humoristisk hyldest til 1970’ernes Giallo og Euro-crime thrillere. Med Udo ’Lillebror’ Kier på rollelisten.

Torsdag d. 08/03 kl. 20:00 viser vi:

Blood Rage

John Gissmer USA 1987 82 min.

Fra den gode gamle slasherhimmel i 80’erne viser vi denne torsdag den obskure hack-’em-up-gyser Blood Rage aka Nightmare at Shadow Woods. Filmen blev oprindeligt skudt i 1983 men havde af uransagelige årsager først premiere 4 år senere.

Tvillingerne Terry og Todd er udadtil et par søde drenge – lige indtil Terry placerer en økse i ansigtet på en mand i den lokale drive-in biograf og giver Todd skylden. Fast forward til Thanksgiving 10 år senere. Todd undslipper fra sindsygehospitalet, og den onde tvilling Terry benytter sig af lejligheden til at slagte naboer og venner med en machete i det lejlighedskompleks i Florida, hvor deres mor bor. Terry giver sin undslupne ”afsindige” bror skylden for løjerne, og der levnes ingen plads til sentimentalitet, når morderen stalker sine ofre med en ondskabsfuld aura af arrogance.

Filmen leverer i gore-afdelingen, da den har nogle fænomenale og realistisk udseende special-effects af Ed French (Terminator 2, Star Trek VI), der også har en rolle i filmen. 90% af dødsfaldene er imponerende kreative og mere end bare simple sår – naturligvis krydret med en dosis umotiveret nøgenhed!

Torsdag d. 15/03 kl. 20:00 viser vi:

Metropolis

Rintaro Japan 2001 108 min.

Hvem siger at for mange kokke fordærver maden? Denne japanske fortolkning af Fritz Lang-klassikeren har sandelig trukket det tunge skyts. Som fundament har vi manga- versionen af Osamu Tezuka, som er Japans svar på Walt Disney. Han har angiveligt lavet den efter at have set et eneste billede fra filmen, og heller ikke mere. Over denne solide platform bygger selveste Katsuhiro Otomo, manden bag Akira, et screenplay, som så fuldføres af Rintaro, endnu en sværvægter i animationsverdenen.

Den visuelle målestok, som originalen var for film i sin tid, og stadig er, forsøger denne adaptation at være for animation.

Værket er heller ikke bange for at gå sin egen vej med fortolkningen. Her er den ikoniske androide fra originalen ikke skildret som skurk, men som en sympatisk figur.

Hun er skabt i billedet af en afdød datter og åbner øjnene i en verden, hvor robotter ikke er populære blandt befolkningen. Født i en tid på randen af en blodig folkerevolution, og uden at kende sin egen natur, forsøger forskellige fraktioner at bruge hende som et instrument til deres egne formål.

Inden længe hviler hele byens skæbne i hendes hænder.

Torsdag d. 22/03 kl. 20:00 viser vi:

Them!

Gordon Douglas USA 1954 94 min.

50’erne er Science Fiction-filmens guldalder.

Med film som Invasion Of The Body Snatchers (1956), Forbidden Planet (1956), It Came From Outer Space (1953) Og dagens film: THEM! (1954), bare for at nævne nogle få, blev dette slået fast med syvtommersøm.

Alle, samt en lang række af film der ikke er blevet nævnt, er de ganske enkelt bare must-see for enhver ægte Sci-Fi fan. Disse film er ganske enkelt de mest ind ydelsesrige, med enkelte undtagelser senere, der er lavet i Science Fiction-genren.

Aftenens film er et fremragende eksempel på dette.

THEM! er den første af alle Giant Bug-filmene. Men nok så vigtigt i dag har den inspireret James Cameron til Aliens (1986), hvor han direkte har kopieret flere af scenerne, og man finder også tydelige spor af den i Terminator 2 (1991).

THEM! blev Warner Brothers’ bedst sælgende film i 1954, og man forstår hvorfor.

Manuskriptet er intelligent og historien original. Filmens plot holder din interesse fanget hele vejen, og skuespillet er fremragende med en række rigtig gode skuespillere fordelt i de forskellige roller.

Som mange andre Sci-Fi lm fra 50’erne er den fyldt med årtiets paranoia, som er bedst skildret i Invasion Of The Body Snatchers. Og så er den fyldt med mindeværdige citater, som ikke skal afskøres her, da publikum skal have fornøjelsen af at opleve dem i kælderen først.

Gør dig klar til en af de helt store klassikere fra årtiet, der definerede Sci-Fi-filmen. Gør dig klar til en film, der er blottet for dagens ligegyldige digitale farvelade og intetsigende plots.

Men pas på! For når du først er fanget, kan du ikke undslippe: THEM! THEM! THEM!

Torsdag d. 29/03 kl. 20:00 viser vi:

Suor Omicidi

Giulio Berruti Italien 1979 85 min.

Historien om dræbernonnen er løst baseret på virkelige hændelser, hvor en psykisk ustabil belgisk hospitalsnonne blev seriemorder efter at have fået en fiks idé om, at hun var uhelbredeligt syg.

Anita Ekberg spiller den højt respekterede Søster Gertrude, der dog ikke har været helt sig selv siden sin hjernekirurgi nogle måneder tidligere. Hun er blevet både lesbisk, opfarende, cancer-fikseret og morfin-junkie, og foretager sig ugudelige ting - hun mishandler patienterne og knalder både mænd og damer… Men er hun også morder?

Giallo møder nunsploitation i dette helt særlige bud på begge genrer, på et fantastisk lydspor, der er en skizofren Morricone værdigt.

Torsdag d. 05/04 kl. 20:00 viser vi:

Roar!

Noel Marshall USA 1981 102 min.

Noel Marshall og Tippi Hedren (Fuglene, Marnie) blev skilt i 1982. Men før det brugte de sammen med deres sammenbragte børn, heriblandt Melanie Grifith, 5 år af deres samliv på at filme vanvidsprojektet Roar.

Filmen er kendt som verdens dyreste hjemmevideo ($17 mio.) og verdens farligste film - idet hovedrollerne indtages af parrets 150 vilde kattedyr, som angiveligt ikke kom noget til under optagelserne. Men det gjorde 70 af filmholdets menneskelige medlemmer. Altså som i 120 sting, flænset strube, skalpering og lignende ting, som vilde, utrænede rovdyr nu kan finde på. Bevidstheden om, at det KAN ske, og at det rent faktisk ER sket, sidder med på ens skulder hele vejen igennem en film, hvor skuespillerne tydeligvis er rædselsslagne meget af tiden, og også har virkelig god grund til at være det.

Filmen har ikke det helt store komplekse plot (det kan man jo ikke rigtig, når man vælger at bruge vilde dyr som skuespillere) - en mor og hendes tre børn rejser til Afrika for at besøge deres mand/far, som de ikke har set i 3 år. Han er ikke hjemme, da de ankommer, men det er hans ca. 30 store kattedyr - løver, tigre, leoparder, geparder, sorte pantere m.fl., og det er dem, der bestemmer!

Torsdag d. 12/04 kl. 20:00 viser vi:

The ABCs of Death

Kaare Andrews, Angela Bettis m.fl USA, New Zealand 2012 129 min.

Dødsgenren har jo altid været populær og dødfascinerende. Skræk og advarsel; her er der så 26 afskygninger af farvel du gode guds grønne jord.

En ABC, hvor instruktørerne har fået et bogstav fra alfabetet at parafrasere over og så kommer døden ellers bare som perler på en snor. Glæd dig til denne undervisningshalvandentime, hvor der svælges i alfabetiske dødsfald og hvordan den skal skæres.

Jeg elsker alt det røde, det pibler, sprøjter og stråler…. blodet er min ven.

Torsdag d. 19/04 kl. 20:00 viser vi:

Free and Easy

Jun Geng Kina 2017 99 min.

Lad være med at benægte det, vi har alle fordomme om dem ude på landet. De er sgu lidt underlige derude, hvor kragerne vender, er de ikke?

Den vibe de afgiver, om det så er den klassiske “squeal like a pig” variant, eller den der hælder mere mod Lovecraft-fiskemænd, er ikke til at tage fejl af. Filmens vandrende sæbesælger ankommer til en lille forfalden kinesisk landsby, og hans første møde sætter scenen - stedet er befolket af de skæveste skabninger. Sæbemanden passer dog perfekt ind med sit skæve øje og sit permanente deadpan ansigtsudtryk.

Han er dog ikke kommet for at sælge sæber, det er bare et skalkeskjul for hans meget originale fupnummerfidus. Inden længe krydser hans veje de lokale. En liderlige politimand desperat efter sex med en bestemt gift kvinde. En genfødt kristen. En anden fupmager med sin egen tilgang til den noble beskæftigelse. Og ikke mindst den desperate mand, der ikke ved, hvordan han skal forhindre folk i at stjæle hans træer.

Alle disse historier vikles ind i hinanden og danner noget akavet, bizart og herligt humoristisk.

Torsdag d. 26/04 kl. 20:00 viser vi:

25-års jubi-gensyn: The Fly

Kurt Neuamnn USA 1958 94 min.

Bzzz! The Monster Created by Atoms Gone Wild!

Så er det tid til en af de mest uforglemmelige science fiction- og horrorfilmsklassikere fra 1950’erne - Fluen!

En videnskabsmand eksperimenterer med at teleportere levende væsener fra et rum til et andet, men desværre flyver en flue ind i maskinen – og hele tramsmutationen går i smadder! Ud kommer en skabning, der er halvt menneske - halvt flue. Hans kone forsøger at klaske misfostret, men hendes svoger (Vincent Price) dukker op og begynder at stille spørgsmål. Er der en måde at få insekt og menneske adskilt igen?

En fantastisk film med Vincent Price i topform, syg og absurd og velspillet. Den skræmte millioner af teenagere i 1950’erne. Med gode effekter (for 1958) og fine dialoger af James Clavell (Shogun!). Filmen blev efterfulgt af ‘Return of the fly’ (1959) og ’Curse of the Fly’ (1965).

BONUS:
The Fly

Af David Cronenberg, USA/England/Canada 1986, 96 min.

’Be Afraid. Be Very Afraid’. I 1980’erne var en af de dygtigste og mest innovative gyserinstruktører den tidligere canadiske litteraturprofessor David Cronenberg – også kendt som ’The Baron of Blood’. Han lavede sterile, men alligevel sært fascinerende splatterfilm, indenfor det Kloge Åge senere har valgt at kalde ’Bodyhorror’. Tænk bare på ’The Brood’, ’Scanners’ og ’Videodrome’ m.fl. Derfor var Cronenberg som skabt til at lave ’The Fly’, da dette fantatiske franchise skulle vækkes til live af Hollywood.

Resultatet er en fantastisk film, man aldrig glemmer, en humoristisk, men også meget ulækker film. Geena Davis er også med som fluemandens ufrivillige ’love interest’. ‘Fluen II’ fulgte efter i 1989.

Udover Cronie er der én person, som man forbinder dette remake med: skuespilleren Jeff Goldblum. Han spiller videnskabsmanden Seth Bundle, som langsomt bliver transformeret til en kæmpe flue efter et mislykket forsøg. Groteske Goldblum gør det nærmest for godt, og tilfører rollen nogle klamme seksuelle drifter, samtidig med at Cronenberg skruer op for ingredienser som kropsmutation, slim og splat.

Torsdag d. 03/05 kl. 20:00 viser vi:

Repo! The Genetic Opera

Darren Lynn Bousman Tjekkiet, USA 2008 98 min.

I sidste sæson hittede vi med den polske musical The Lure, og her i foråret skal I heller ikke snydes for et skud på stammen i denne genre.

Repo! foregår i en tilsyneladende ikke-så-fjern fremtid, hvor den onde virksomhed (findes der andre?) GeneCo leaser organtransplantationer til folket. Hvis en regning ikke bliver betalt, skal man være forberedt på at tilbagelevere organet til den frygtede Repo Man.

I en dystopisk verden, hvor kirurginarkomaner er afhængige af smertestillende medicin og mord er sanktioneret ved lov, søger en ung pige helbredelsen af sin egen sjældne sygdom samt oplysninger om sin families mystiske historie.

Filmen har minimal dialog, da historien bliver fortalt gennem musikken, og lydsporet er en afsindig blanding af rock, industrial og naturligvis opera.

Oplevelsen vil tage dig til et sted, du aldrig før har været og forhåbentlig smide dit sind gennem et par loops undervejs.

På rollelisten ser vi bla. kendisbaben Paris Hilton og Nivek Ogre fra bandet Skinny Puppy.

Splatteraficionados vil heller ikke blive skuffede, da filmen er sølet ind i blod og indvolde fra start til slut.

Og så er det hele ugudeligt morsomt!

Torsdag d. 10/05 kl. 20:00 viser vi:

The Hebrew Hammer

Jonathan Kesselman USA 2004 85 min.

“If you’re in trouble…and you’re a Jew…and it’s not past Sundown on Friday…you should call “The Hebrew Hammer!”

Julemandens onde søn, Damian Claus (Andy Dick), har myrdet sin far, og vil nu udrydde alle konkurrenter til den hvide, kristne jul. Heriblandt Hanukkah. Men han har gjort regning uden Mordechai Je erson Carver, alias The Hebrew Hammer, Part man. Part street. 100% kosher (Adam Goldberg).

Sammen med lederen af JJL, The Jewish Justice Leagues smukke datter, Esther Bloomenbergensteinenthal (Judy Greer) og chefen for The Kwanzaa Liberation Front, Mohammed Ali Paula Addul Rahim (Mario van Peebles) går han til kamp mod den lede Damian, og redder Hanukkah for alle.

Torsdag d. 17/05 kl. 20:00 viser vi:

Mein Liebster Feind - Klaus Kinski

Werner Herzog Tyskland 1999 95 min.

Werner Herzog (1942-) har begået en stribe vilde dokumentar- og spillefilm, ingen nævnt ingen glemt. Klaus Kinski (1926-91) var en vanvittig skuespiller i en bunke film. Valget faldt derfor på denne dokumentarfilm om ”samarbejdet” mellem Klaus Kinski og Werner Herzog.

Werner mødte første gang Klaus som 13-årig i en lejlighed i München. Klaus havde stjernestatus men også stjernenykker. Werner faldt pladask for denne enfant terrible, så da Werner senere skulle filme Aguirre, den gale erobrer (1972), skulle det være med Klaus i hovedrollen. Ikke noget nemt valg, men efter den film skulle Werner eftersigende være den eneste, der kunne tøjle Klaus.

Det indebar da også trusler på livet. ”Hvis du forlader junglen, er der 8 skud i dig, det 9. er til mig!” Klaus forstod, at det ikke var en spøg og råbte: ”Politi, politi!” Werner: ”Den nærmeste politistation var 40 km væk og for 20 dollars ville de straks have bevidnet, at det var en jagtulykke”. En ud af mange. Det bliver spændende at se, hvad der kommer frem af skøre historier om Klaus og Werners had-/ kærlighedssamarbejde?

Torsdag d. 24/05 kl. 20:00 viser vi:

Wrong Cops

Quentin Dupieux Frankrig, Rusland, USA, Belgien, Angola, Portugal 2014 83 min.

En gruppe korrupte betjente ledet af musikfreaken Duke har en fin forretning i gang i Los Angeles - og gør præcis som det passer dem. De hører høj musik i patruljevognen, handler rimeligt åbenlyst med narko, skaffer ubesværet lig af vejen, poserer i bøsseporno-blade og truer med deres tjenestevåben tilfældige storbarmede kvinder til at smide tøjet.

Det hele kører fint, indtil Duke begår en dumhed. Han skyder en fyr ved en fejltagelse, og stopper ham ned i bagagerummet i politibilen. Problemet er bare, at fyren viser sig være i live. Og sur! Hvad stiller Duke nu op?

’Wrong Cops’ er en film fyldt med sjove scener og grovkornet politi-komik. En slags fjollet ’Bad Lieutenant’ for en ny generation.

Marilyn Manson ses i en sjælden filmrolle som David Dolores Frank - en mand, som Duke arresterer, fordi han pisser op af et hegn. Duke tvinger ham med hjem for at oplære ham i, hvad rigtig musik er!

Det går grueligt galt.

Torsdag d. 31/05 kl. 20:00 viser vi:

Blade of The Immortal

Takashi Miike Japan, England 2017 140 min.

Filmmaskinen Takashi Miike har nået et rundt tal med sin seneste filmatisering, nemlig nummer 100. Ja, man kan ikke engang lave 100 spejlæg uden at brænde et par på, så han må være den lejlighedsvise stinker undskyldt.

Kildematerialet taget i betragtning ser oddsene dog favorable ud. Blade of the Immortal er baseret på en stilfuld manga med masser af blodige katanakampe, erotik og andre perversioner, som må siges at være lige i Takashis boldgade. Alle filmelskere er bekendte med instruktørens diverse fetisher, og hvis du opstøver mangaforfatterens erotiske illustrationer, vil du se, at han også har blod på tanden.

I historien er Manji en vandrende sværdmand, som ikke just værdsætter sin egen udødelighed. Denne forbandelse er han blevet lovet hævet, hvis han slår 1000 onde mænd ihjel. Så han har ikke brug for meget overtalelse til at hjælpe pigen Rin med at hævne sig. Målet er de mænd, der brutalt myrdede hendes forældre, mens hun hjælpeløs så på som barn. Mændene er ledet af den karismatiske Anotsu, og når det kommer til sadistiske mord, kan de virkelig deres kram. Så mon ikke Manji kommer til at værdsætte sin udødelighed inden det hele er omme.